Dah namanya PEREMPUAN, kena haruslah pandai memasak.

ika selalu mendengar orang tua-tua ni cakap,..

"perempuan belajar tinggi manapun tetap ke dapur juga akhirnya. "

SENTAP YOU..



betullah tu, ika setuju sagnat.and juga disebabkan telinga ika ni dah naik kering dgr mak ika membebel suruh ika belajar masak.selalu mak cakap, " nanti,  mak mertua kau cakap kau tak pandai masak, jangan nak salahkan mak ye.. "

actually, nak kata ika ni tak pandai masak, tak jugak.dulu ika pernah juga jadi tukang masak kat kedai pakcik ika okep.tapi disebabakan dah lama ika tak pegang senduk, dah nama pun duduk hostel..makan kafe  je lah jawabnya..setakat masak goreng-goreng tu bolehlah, nak masak terbaik macam mak ika tu belum lagilah..

" tunggu nak kahwin lagi sebulan baru ika ambik kursus memasak dengan mak ika."

abah ika pun tak kurang hebat memasak.cuma, kalau mak kat dapur memasak 3 jenis lauk hanya sekejap je, tapi abah pulak kalau masak satu jenis pun dah mengambil masa sejam.belum lagi ditambah dgn dapur semua bersepah.hahaha..tapi tetap jugak abah masak sedap.ika kalau abah masak lewat malam, sanggup juga ika makan..tak boleh nak tolak.


ika duduk kat hostel mana boleh memasak selain maggie..tapi sekarang ni ada rice ccoker kat dalam bilik, ika kadang-kadang masaklah jugak.disebabkan nak jimat and malas nak pergi kafe yg jauh.selalu ika masak murtabak megi tapi tak jadi.spagethi goreng juga pernah ika masak guna cooker je.hehe..nyork-nyorok tu bawak cooker.felo rampas confirm kena denda taw..

orang tua selalu bilang, kalau kita nak suami sayag lebih kat kita, kenalah pandai jaga perut suami kita..

ika tak berkahwin lagi, tapi ika teringin sangat masakkan makanan febret Mr AR..tapi sayang, tak tahu bila ada masa yg sesuai.dulu pernah jugak masakkan nasi goreng utk dia,dan dia cakap sedap..serius happy sangat.hehehe..so, now kalau ada masa yg sesuai nanti ika nak masakkan ayam masak kicap kegemaran dia..nak dia sayang lebih kat ika.hehehe..

p/s: tak sabar nak makan masakan mak kat rumah..

26 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

ahakz..akk pon xpndai mask..muahahah..

Ezad Skytech said...

tak rugi belajar memasak ni....terasa nak makan..masak je..kan jimat...hee~

fiQ'Ra said...

tak pe ika, 3 bulan b4 nak nikah tu, ika ambik kursus memasak.. hehe.. kompem boleh jadi masterchef untuk suami :D hik3

Pendamba Mawar said...

sedap itu satu kelebihan.. yang penting itu air tangan orang tersyang..:)

Wanieys Hashim said...

kite pn lepas kawen baru blajar masak..heheeee
alhamdulillah skang dh pandai masak :)

EruzuLiyana said...

pompuan kalau nak jadi isteri yang baik harus pandai masak, dan lelaki kalau nak jadi suami yang baik harus bersedia untuk menjadi imam solat isteri dan anak2nya :)

Siti NuruL Ain said...

heheh!

masak kan sy ayam masak kocap jugak..huhu..:)

CekbOlat-bOlat said...

hmmmm.. awk tu prmpuan..
tuu pun jgn gatai nk khwin.. msak pun tak reti lagi.. haishhh..

#kndahkenebebelngancekbolat

Nurul ain said...

betul2.. tapi ain pun tak reti sgt memasak... yang simple2 boleh la... **memang tak boleh kahwin lagi ni... ahaa

☆*♥L@dy @yU♥*☆ said...

yes tambat somi ngan perutnyer...
kira lagik boyot lagi bahagia kot
larikkkkkkkkkkkkkkk

OdahOne OdahOneBizz said...

marilah kita blajo msk sama2 ika...hoho

Woofer Storm said...

nak pikat hati bf la tu..hehee

#belajar,jangan tak belajar..hehee

msredcheesecake said...

Akak dah anak 3 pon masak biasa2 jer....hhheee...

Zulaikha Amielia said...

Haha, Kalau masak meggie adik saya pun pandai. harap Ika dapat masak masakan yang M.AR suka tu. ;)

Gua said...

makan kat luar pun sodap. :)

Nem0 o0h Nem0 said...

ayah sy pun teror masak.adik beradik sy pun teror gak masak cuma sy je tak sbb malas.HAHA

aimie amalina said...

syokkknyee memasak :)
jommm kasi kelentang kelentunggggg dapoq :))

iszieylyanziy said...

masak untuk diri sendri je yang mampu XD

^^eKaTiKaH^^ said...

kalau perempuan yg pandai masak nie untung, ramai lelaki suke..hee :P

Juliet_iRa~" said...

btol2..kena pndai msk nak pikat hati suami..heee

belajar msk nt tau..sbb akk pon slow2 blaja msk ni..heee

robowtasmara said...

macam mane la cara nk buat murtabak megi pakai cooker tu ye? hihi xD

Myra Jay said...

Akak pun takde la pandai memasak, tp lepas kawen 'kepandaian' tu dia mai sendiri ;)

aniswany said...

meh sini sis ajar masak ;) sis suuukaaa masak =D

aReLaN said...

sye nak ajar pon boleh.hehehe..tp dulu time belajar,masak ikut internet je.tupon ok.yang penting menjadi & ada rasa, orang leh terima.slamat belajar.

Nisa Greennnpanda said...

isy..ye ke statement tue?
---------------->
bdk nie xpndi masak gak..
lalalala~.. ^_^

Azmi Khan said...

mmg la ke dapur....
tp mana tau ke dapur master chef....