Say No to Valentine's Day..

Tanggal 14 Febuari adalah hari yg dinantikan bagi segelinir manusia yg sedang berkasih-kasih...or senang cerita dikenali sebagai Vlentine's day ataupun sebagai Hari Kekasih...bagi yg menyambut, kebanyakkan mereka akan menghadiahi coklat, bunga, kepada kekasih mereka..tapi sedarkah korang apakah itu valentine day yg segelintir dr kita menyambutnya ??

 SEJARAH VALENTINE:
Sungguh merupakan hal yang ironis(menyedihkan/tidak sepatutnya terjadi) apabila telinga kita mendengar bahkan kita sendiri 'terjun' dalam perayaan Valentine tersebut tanpa mengetahui sejarah Valentine itu sendiri. Valentine sebenarnya adalah seorang martyr (dalam Islam disebut 'Syuhada') yang kerana kesalahan dan bersifat 'dermawan' maka dia diberi gelaran Saint atau Santo.
Pada tanggal 14 Februari 270 M, St. Valentine dibunuh karena pertentangannya (pertelingkahan) dengan penguasa Romawi pada waktu itu iaitu Raja Claudius II (268 - 270 M). Untuk mengagungkan dia (St. Valentine), yang dianggap sebagai simbol ketabahan, keberanian dan kepasrahan dalam menghadapi cubaan hidup, maka para pengikutnya memperingati kematian St. Valentine sebagai 'upacara keagamaan'.
 
Tetapi sejak abad 16 M, 'upacara keagamaan' tersebut mulai beransur-ansur hilang dan berubah menjadi 'perayaan bukan keagamaan'. Hari Valentine kemudian dihubungkan dengan pesta jamuan kasih sayang bangsa Romawi kuno yang disebut “Supercalis” yang jatuh pada tanggal 15 Februari.
 
Setelah orang-orang Romawi itu masuk agama Nasrani(Kristian), pesta 'supercalis'  kemudian dikaitkan dengan upacara kematian St. Valentine. Penerimaan upacara kematian St. Valentine sebagai 'hari kasih sayang' juga dikaitkan dengan kepercayaan orang Eropah bahwa waktu 'kasih sayang' itu mulai bersemi 'bagai burung jantan dan betina' pada tanggal 14 Februari.
 
Dalam bahasa Perancis Normandia, pada abad pertengahan terdapat kata “Galentine” yang bererti 'galant atau cinta'. Persamaan bunyi antara galentine dan valentine menyebabkan orang berfikir bahwa sebaiknya para pemuda dalam mencari pasangan hidupnya pada tanggal 14 Februari. Dengan berkembangnya zaman, seorang 'martyr' bernama St. Valentino mungkin akan terus bergeser jauh pengertiannya(jauh dari erti yang sebenarnya). Manusia pada zaman sekarang tidak lagi mengetahui dengan jelas asal usul hari Valentine. Di mana pada zaman sekarang ini orang mengenal Valentine lewat (melalui) greeting card, pesta persaudaraan, tukar kado(bertukar-tukar memberi hadiah) dan sebagainya tanpa ingin mengetahui latar belakang sejarahnya lebih dari 1700 tahun yang lalu.
 
Dari sini dapat diambil kesimpulan bahwa moment(hal/saat/waktu) ini hanyalah tidak lebih bercorak kepercayaan atau animisme belaka yang berusaha merosak 'akidah' muslim dan muslimah sekaligus memperkenalkan gaya hidup barat  dengan kedok percintaan(bertopengkan percintaan), perjodohan dan kasih sayang.

kredit to : google

so, dah tahukan makna valentine's day, yg dok gedikgedik nak sambut buat apa??



takkan time valentines day je baru nak tunujkkan cinta sayang korang pada kekasih korang..kalau ika, tiap-tiap hari semakin sayang..tiap-tiap hari dok gaduh-gaduh manja..itu pun tanda kasih sayang ika taw..hehehe..

p/s : say NO to VALENTINE's DAY


23 comments:

nuyui a.k.a miss YUI said...

haa..leh kdt ni..

J.Syazwana said...

tak pernah sambut pon.
hehehehehe

iAmCekbolat said...

hri ni kan? Oh.. tak penah smbut pon

semutsengal said...

aku penah smbut ke tak yea ?

syakirahmn said...

itu lerr,dah tau sambut jugak..

Unknown said...

say no to valentines day! huhu xprnah smbut.. sbb xde awek :P

Unknown said...

say no to valentine day :D

ZWAN SABRI said...

Tak suka Valentine day..
orang yg buta sejarah je yg akan sambut..
kita bako kita bako.. :)

Nisa Greennnpanda said...

lalalala~...
no no no..hehe.. XD

aReLaN said...

takde pekdah pon nak sambutnya kan.hmmm

reenapple said...

tak berminat pasal kekasih kekasih ni.. hehehe

cik wanie Lovela (CWL) said...

tpi kawan wani lahir.tarikh nie hehee

cik wanie Lovela (CWL) said...

say no hehe

CikTeddyCorner said...

BIG NO TO VALENTINE !

Nadia said...

nad sambut dalam bilik meeting..:D

nad xduduk lama la kt sana..:)

teha said...

xminat n xpenah smbut.. hehe

monologmalamhari said...

tak pernah smbut pon .. hehe

Anonymous said...

hee.. this year valentine abort!

math fact~ 14-2-12 = 0
winky winky

kim heeruul said...

memey tak pernah sambut..

Woofer Storm said...

ada bnyk versi pasal info valentine day ni,yang pasti tak nak sambut,,buang masa^^

#romntiknya dia..jeles ni^^

Anonymous said...

dulu penah jugak sambut,
mase form3 agaknye.
masa tuh jahil.
taktau pape pasal ni,
sekarang dah tau.
so tak pernah sambut dah.
:)

Aida Tamrim said...

Assalammualaikum ...

Ada jugak info yg akk baca yg mengatakan St Valentine ni seorg GAY .. Wallahualam ..

P/S : Kalau nak kira hari berkasih sayang, hari2 pun boleeeeyyy .. an,an,an .. ^^

kay_are said...

leh kate setiap kali 14.2 tiap tahun orang akan post pasal ni.. tapi still ade gak yang celebrate.. pelik2..